sunnuntai 7. huhtikuuta 2024

Kausi on avattu

Taas hetki vierähtänyt edellisestä kirjoituksesta mutta tässäpä vaihteeksi hieman mietteitä näin ajokauden alkuun. Eli kausihan tuli avattua jo tuossa viikko sitten pääsiäisenä kun reilun kymmenen asteen lämpötilat hellivät eteläistä Suomea. Kilometrejä nyt ei paljon kertynyt mutta ajatuksena olikin käydä sen verran ulkoiluttamassa pyörää että saa testattua kaiken toimivaksi. Ja ajokausihan katkesi heti pääsiäisen jälkeen kun taivaalta putosi 20cm uutta lunta ja lämpötilat putosivat reilusti pakkasen puolelle.



Nyt kun ajokausi on avattu ja se sääennusteiden perusteella pääsee piakkoin myös jatkumaan voisi olla hyvä hetki puhua ajovarusteista. Monihan on varmasti talven aikana tehnyt uusia hankintoja ja varmasti kaikki ovat huoltaneet ajovarusteensa. Kypärähän on varmasti varuste josta kukaan ei tingi ja tuohan nyt on ihan aiheestakin pakollinen ajovaruste. Käsiä ja jalkoja voi korvata proteesein, pää on ainutlaatuinen ja yllättävän heikkotekoinen "uloke". Kypärä ei nyt tällä kertaa ole kuitenkaan tekstin keskiössä vaan ne muut varusteet ja suojat, ne joiden käyttö on vapaaehtoista.

Menneellä viikolla kanadalainen tubettaja FortNine kertoi kuinka ja miksi on lopettanut CE-suojien käytön. Videon julkaisu oli aprillipäivänä mutta videolla mies vakuutteli olevansa silti aivan vakavissaan. Eikä tuossa videossa nyt sinällään mitään jekkua tai aprillipilaa olekaan. Ryanin perustelu sille ettei käytä CE-suojia on yksinkertaisesti se että nuo suojat eivät suojaa yleisimpiä suurienergisiä vammoja, eli murtumia, vastaan. Tottahan tuo toki on, CE-suojien luokitukset ovat huomattavasti alemmille voimille kuin mitä luiden murtamiseen vaaditaan eikä tuollainen solukuminen suoja varmasti murtumia estä. Ryanilta taisi laskutikkua käyttäessään unohtua että vaikka nuo eivät murtumilta suojaa, ne suojaavat lihaksia suurilta ruhjevammoilta jakamalla iskuenergian laajemmalle alueelle.

Tässä blogissakin oli joskus kertomus ja kuvia aitiopainesyndroomasta. Ruhjevamma joka on todella vakava ja voi johtaa jopa amputaatioon. Ilman noita FortNinen halveksumia suojia lihakset ovat alttiimpana ruhjevammoille ja suurten lihasten ruhjevammat voivat olla aivan yhtä vaarallisia, elleivät jopa vaarallisempia kuin murtumat. Moottoripyöräilijä on aina alttiina vammautumiselle kaatumisen yhteydessä joten lienee kannattavampaa suojautua siten että vaikka vammoja tulisi, ne olisivat edes lievempiä. Jos täysin haluaa suojautua on parempi jättää se pyörä talliin ja kävellä. Tai pukeutua kokohaarniskaan ja ajaa kävelyvauhtia.

Ajovarusteista olisi tarkoitus tehdä videokin ihan lähiaikoina mikäli vapaa-aikaa sen verran jostain löytyy. Tänä viikonloppuna olisi ollut aikaa mutta ihan kaikki tälle kaudelle hankitut varusteet eivät vielä ole saapuneet. Mutta jospa ensi viikonloppuna sitten pääsisi jo kuvaamaan ja esittelemään uudet varusteet. Tämän kauden kamoista ajossa on jo testattuna uudet ajosaappaat ja hansikkaat. Pelkästään noista nyt ei vielä videota viitsi tehdä. Mutta uusia videoita tienpäältä ja vähän muualtakin odotellessa, seurailkaa tätä blogia ja käykää tilaamassa tuo minun YouTube-kanavani.

Kiitos ja anteeks,
Toni Kaskela

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi